Bathseba
2 Samuel 11
11:1 Het is voorjaar, de hevige winterregens zijn voorbij en de drukte van de oogst is nog niet aangebroken. Het is de tijd waarin koningen ten strijde trekken, David wil afrekenen met de Ammonieten, en zijn gebied vergroten. Hij stuurt zijn leger naar Rabba. In 1 Samuel 8: 20 lezen we dat de koning voor het leger uit hoort te gaan, hij is de aanvoerder. David blijft echter thuis, hij neemt rust. Het is nu eenmaal makkelijker om in het veilige Jeruzalem ( het huis van God) te blijven, dan de wapenrusting op te nemen en er op uit te gaan..
Kun je deze beeldspraak ook op je eigen leven betrekken?
Wanneer ben jij in de luwte te gebleven, in plaats van de wapenrusting op te nemen?
11:2-5 David ziet, vanaf het dak van zijn huis, een vrouw baden, Bathseba. Hij doet navraag naar haar, maar zij is waarschijnlijk geen onbekende. Zij is de vrouw van een loyale soldaat: Uria de Hethiet. De naam Uria betekent JHWH is licht. Nadrukkelijk wordt vermeld dat hij Hethiet is (een bekeerde vreemdeling wellicht?). Hij wordt vermeld als een van de helden van David ( 2 Sam 23). Bathseba is de dochter van Eliam, ook Eliam staat genoemd als held. De vader van Eliam is Achitofel. Achitofel is de belangrijkste raadsman van David. Het is opmerkelijk dat Achitofel zich later tegen David keert, hij kiest dan de kant van Absalom en verraadt David (2 Sam 15 en 16).
Herken je je in de situatie van David: dat je juist in de luwte, niet op je hoede bent voor je eigen valkuilen?
David lijkt te weten waar hij mee bezig is, toch gaat hij door met zijn verkeerde gedrag. Herkenbaar?
Bathseba wordt wel eens als verleidster gezien door zich te baden en door op het verzoek van David in te gaan. Zij doet dit niet om te verleiden, maar houdt zich aan de religieuze wet door een rituele wassing uit te voeren, aangezien haar periode van onreinheid is verstreken. David bekijkt haar vanuit lust, verlangt iets van haar wat zij niet kan weigeren. Zij heeft een lagere sociale status, kan bovendien als vrouw (in die tijd en cultuur) geen tegenspraak geven. Nadat David met haar heeft geslapen gaat zij weer naar huis, voor David is dit een eenmalige seksuele uitspatting met Bathseba.
Wat vertelt dit gedeelte over Bathseba?
11: 6-13 Wanneer Bathseba zwanger blijkt te zijn, krijgt David het benauwd. Om zijn zonde te verhullen, probeert hij Uria het vaderschap in de schoenen te schuiven. Tot twee keer toe probeert hij Uria naar huis te sturen. Maar Uria is liever trouw aan de manschappen, dan dat hij kiest voor een warm bad en bij zijn vrouw te kunnen zijn. Dan verzint David een nieuw plan: hij betrekt Joab in het bedrog.
Wat vertelt dit gedeelte over Uria?
11: 14-27 Uria keert terug naar het front, met zijn eigen doodsvonnis op zak. Hij sneuvelt in de voorste gevechtslinie. Joab is bang voor kritiek van David op de oorlogsvoering, maar verschuilt zich achter het nieuws dat Uria ook is gesneuveld. David reageert hierop door te zeggen dat de oorlog zijn tol eist, mensen sterven nu eenmaal. Hij raakt steeds verder verstrikt in het net van de zonde: overspel, moord, bedrog, onverschilligheid.
Wat vertelt dit gedeelte over het gedrag van David en Joab?
Bathseba rouwt, ze is haar man verloren. In de King James vertaling luidt vers 26: “And when the wife of Uriah heard that her husband was dead, she mourned for her husband.” Tot drie keer toe wordt in deze zin nadrukkelijk vermeld dat Uria de echtgenoot van Bathseba was. Bathseba is een rouwende weduwe, misbruikt door haar meerdere, en bovendien zwanger van hem.
11:-27 God is boos om wat David heeft gedaan. Hij neemt het op voor de vertrapten, spreekt rechtvaardigheid uit. Dit is te lezen in 2 Sam. 12 : David krijgt bezoek van de profeet Nathan. David krijgt uiteindelijk genade, maar moet wel met de gevolgen van zijn daden leven. In zijn huis(- gezin) zal overspel, moord en bedrog plaatsvinden. Het kindje van David en Bathseba overlijdt, maar God schenkt hen later Salomo, die opgroeide tot een wijze koning en gezegend werd door God.
In het geslachtsregister van Jezus wordt Bathseba specifiek vermeld, net zoals Tamar, Rachab en Ruth.
Wat kunnen we hier uit opmaken?
2 Samuel 11
11:1 Het is voorjaar, de hevige winterregens zijn voorbij en de drukte van de oogst is nog niet aangebroken. Het is de tijd waarin koningen ten strijde trekken, David wil afrekenen met de Ammonieten, en zijn gebied vergroten. Hij stuurt zijn leger naar Rabba. In 1 Samuel 8: 20 lezen we dat de koning voor het leger uit hoort te gaan, hij is de aanvoerder. David blijft echter thuis, hij neemt rust. Het is nu eenmaal makkelijker om in het veilige Jeruzalem ( het huis van God) te blijven, dan de wapenrusting op te nemen en er op uit te gaan..
Kun je deze beeldspraak ook op je eigen leven betrekken?
Wanneer ben jij in de luwte te gebleven, in plaats van de wapenrusting op te nemen?
11:2-5 David ziet, vanaf het dak van zijn huis, een vrouw baden, Bathseba. Hij doet navraag naar haar, maar zij is waarschijnlijk geen onbekende. Zij is de vrouw van een loyale soldaat: Uria de Hethiet. De naam Uria betekent JHWH is licht. Nadrukkelijk wordt vermeld dat hij Hethiet is (een bekeerde vreemdeling wellicht?). Hij wordt vermeld als een van de helden van David ( 2 Sam 23). Bathseba is de dochter van Eliam, ook Eliam staat genoemd als held. De vader van Eliam is Achitofel. Achitofel is de belangrijkste raadsman van David. Het is opmerkelijk dat Achitofel zich later tegen David keert, hij kiest dan de kant van Absalom en verraadt David (2 Sam 15 en 16).
Herken je je in de situatie van David: dat je juist in de luwte, niet op je hoede bent voor je eigen valkuilen?
David lijkt te weten waar hij mee bezig is, toch gaat hij door met zijn verkeerde gedrag. Herkenbaar?
Bathseba wordt wel eens als verleidster gezien door zich te baden en door op het verzoek van David in te gaan. Zij doet dit niet om te verleiden, maar houdt zich aan de religieuze wet door een rituele wassing uit te voeren, aangezien haar periode van onreinheid is verstreken. David bekijkt haar vanuit lust, verlangt iets van haar wat zij niet kan weigeren. Zij heeft een lagere sociale status, kan bovendien als vrouw (in die tijd en cultuur) geen tegenspraak geven. Nadat David met haar heeft geslapen gaat zij weer naar huis, voor David is dit een eenmalige seksuele uitspatting met Bathseba.
Wat vertelt dit gedeelte over Bathseba?
11: 6-13 Wanneer Bathseba zwanger blijkt te zijn, krijgt David het benauwd. Om zijn zonde te verhullen, probeert hij Uria het vaderschap in de schoenen te schuiven. Tot twee keer toe probeert hij Uria naar huis te sturen. Maar Uria is liever trouw aan de manschappen, dan dat hij kiest voor een warm bad en bij zijn vrouw te kunnen zijn. Dan verzint David een nieuw plan: hij betrekt Joab in het bedrog.
Wat vertelt dit gedeelte over Uria?
11: 14-27 Uria keert terug naar het front, met zijn eigen doodsvonnis op zak. Hij sneuvelt in de voorste gevechtslinie. Joab is bang voor kritiek van David op de oorlogsvoering, maar verschuilt zich achter het nieuws dat Uria ook is gesneuveld. David reageert hierop door te zeggen dat de oorlog zijn tol eist, mensen sterven nu eenmaal. Hij raakt steeds verder verstrikt in het net van de zonde: overspel, moord, bedrog, onverschilligheid.
Wat vertelt dit gedeelte over het gedrag van David en Joab?
Bathseba rouwt, ze is haar man verloren. In de King James vertaling luidt vers 26: “And when the wife of Uriah heard that her husband was dead, she mourned for her husband.” Tot drie keer toe wordt in deze zin nadrukkelijk vermeld dat Uria de echtgenoot van Bathseba was. Bathseba is een rouwende weduwe, misbruikt door haar meerdere, en bovendien zwanger van hem.
11:-27 God is boos om wat David heeft gedaan. Hij neemt het op voor de vertrapten, spreekt rechtvaardigheid uit. Dit is te lezen in 2 Sam. 12 : David krijgt bezoek van de profeet Nathan. David krijgt uiteindelijk genade, maar moet wel met de gevolgen van zijn daden leven. In zijn huis(- gezin) zal overspel, moord en bedrog plaatsvinden. Het kindje van David en Bathseba overlijdt, maar God schenkt hen later Salomo, die opgroeide tot een wijze koning en gezegend werd door God.
In het geslachtsregister van Jezus wordt Bathseba specifiek vermeld, net zoals Tamar, Rachab en Ruth.
Wat kunnen we hier uit opmaken?